-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7656 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در يك مورد استخاره گرفتم خوب آمد ولي بر عكس شد چرا اين طوري شد و اين كار هم خيلي به ضرر من تمام شد؟



برادر عزيز، در مورد استخاره توجه به جهات عديده اي بايد نمود؛ از جمله مهمترين آنها:

اول، مورد يا كاربرد استخاره است؛ استخاره يا طلب خير نمودن از پروردگار از طريق غير طبيعي مثل قرآن و ... در شرايطي است كه از طرق ابزارهاي طبيعي مثل تعقل و بررسي و مشورت با دانايان و غيره راه درست براي انسان معلوم نشود و ترديد همچنان باقي باشد.

دوم، استخاره در امور مباح است. فلذا استخاره در امور مكروه و حرام بي مورد و اشتباه است.

سوم، نتيجه گيري از استخاره است؛ در استخارهها از خداوند طلب خير مي كنيم و اگر در موردي پاسخ مثبت بود اين بدان معناست كه اصل اقدام خير است نه اينكه نتيجه نيز مطابق با مطلوب نظر ما خواهد بود. چه بسا چيزي را خوب مي دانيم ولي به حقيقت مصلحت نيست و عكس آن نيز درست است.

چنانچه در آيه شريفه بدان تصريح دارد...عسي ان تكرهوا شيئاً و هو خير لكم و عسي ان تحبوا شيئاً و هو شر لكم و ا... يعلم و انتم لا تعلمون(1) (چه بسا در مورد چيزي كراهت داشته باشيد و آن خير براي شما باشد و چه بسا چيزي را دوست داشته باشيد و او شر براي شما باشد و خداوند مي داند و شما نمي دانيد)

شخصي به حضور امام صادق( رسيد استخاره اي گرفته شد براي رفتن به مسافرت، بد آمد، شخص به استخاره عمل ننمود و به مسافرت رفت اتفاقاً سود فراواني نصيبش شد در بازگشت، به محضر امام رسيد، فلسفه را پرسيد امام فرمودند : تعبير بد بودن مربوط به قضا شدن نماز صبحي بود كه ضررش بيش از منفعت تو بود و در مسافرت براي تو پيش آمد.

در مورد پرسش شما نيز همينگونه است اگر فرض نماييم تمام شرايط را در اصل استخاره رعايت نموده باشيد باز استخاره خوب حكايت از مصلحتي مي كند كه در اقدام نمودن است اگر چه به چشم من وشما نيايد. و شاهد آيه شريفة فوق نيز به همين مطلب دلالت دارد.

و مطلب آخر اينكه شايدآنچه شما ضرر پنداشته ايد در واقع به نفع شما بوده است. بعضي از نتايج را ما سود و استفاده مي دانيم در حاليكه باطن آن ضرر است و بالعكس.







منابع و مآخذ:

سوره بقره / آيه216

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.